Omega 3

Resultaat 1–12 van de 65 resultaten wordt getoond

De meervoudig onverzadigde omega 3-vetzuren beschermen tegen hart- en vaatziekten, kunnen een verhoogde bloeddruk verlagen en zijn noodzakelijk voor de ontwikkeling van kinderen. Bovendien zijn er aanwijzingen dat omega 3 depressiviteit en gedragsstoornissen zou kunnen helpen verminderen. Je snapt dat het ontzettend belangrijk is om genoeg van dit stofje binnen te krijgen!

De voornaamste soorten omega 3-vetzuren zijn alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). ALA is plantaardig, terwijl EPA en DHA vooral in vis voorkomen. Je hebt alle drie omega 3-vetzuren nodig, maar veel mensen eten niet genoeg vis om voldoende EPA en DHA binnen te krijgen. Je kunt dit dan aanvullen met supplementen.


Het plantaardige ALA wordt niet aangemaakt door je lichaam, dus je moet dit vetzuur met je voeding binnenkrijgen. ALA zit vooral in lijnzaadolie, raapzaadolie, sojaolie en walnoten. Ook wordt het vaak toegevoegd aan plantaardige margarines en vind je het in kleine hoeveelheden in vlees en groene bladgroenten. EPA en DHA zitten vooral in vette vis, zoals zalm, makreel en haring. Je lichaam kan ook een kleine hoeveelheid van deze vetzuren aanmaken uit ALA.

Aanbevolen wordt om een keer per week een portie vette vis te eten om aan de benodigde hoeveelheid EPA en DHA te komen. Haal je dit niet of eet je liever geen vis, dan kun je omega 3-supplementen innemen. Een bekend voorbeeld hiervan is visolie in capsulevorm. Op deze manier proef je er niets van. Ben je vegetariër of veganist, of heb je een andere reden waarom je geen visolie mag? Dan kun je kiezen voor een supplement op basis van algen.

Naast visolie- en algenoliecapsules voor EPA en DHA, vind je hier ook supplementen met andere vetzuren, zoals CLA (linolzuur) en complete capsules met omega 3, 6 en 9. Met ons complete assortiment kun je er zeker van zijn dat je genoeg essentiële vetzuren binnen krijgt.